Änggårdsbergen Blue Mania | GBG Wknd Warrior
top of page

Änggårdsbergen Blue Mania

Det här är en mycket trevlig tur som passar perfekt för den medelgode åkaren som vill cykla roliga flowstigar. Turen startar från Eklandaparkeringen och man börjar med att följa den stora grusvägen Eklanda till Änggården som tar en upp förbi Trindemossen. Grusvägen går svagt uppåt och passar perfekt som uppvärmning för att få igång benen inför cyklingen som väntar. Dessutom bjuds man på fin omgivningen så passa på att njuta av den!

Efter att du passerat Trindemossen fortsätter du ungefär halvvägs mot ljungheden innan det är dags att ta av höger in på Telegrafstigen. Följ den här stigen uppåt tills den planar ut och där tar du vänster upp på berghällen för att komma in på Bongen. Efter den första biten på berghäll är det tajt singletrack som gäller med några skarpa svängar som kräver att man håller god uppsikt framåt för att bibehålla flowet. Avslutningen på den här stigen går utför en ganska så brant sluttning ner till en grusväg och det är väldigt många olika vägval att välja på ner här där vissa är enklare än andra men var bara försiktig så du inte krockar med någon som kommer nere på grusvägen.

Nere på grusvägen håller du hårt vänster och cyklar på mot ljungheden och starten på Till Sandiga 2. Den här stigen börjar rakt fram i korsningen som du kommer till efter den korta stigningen på grusvägen och är nästan omöjlig att missa. Stigen innehåller en hel del rötter och mindre stenar som sticker upp men är ingen fara att forcera på ett kontrollerat sätt och efter en liten bit kommer en brant uppförsbacke. I den här backen brukar jag hålla mig till vänsterkanten då det erbjuder en enklare väg istället för att försöka lyckas med att komma över alla rötter som annars finns i backen. På toppen av backen övergår stigen till Sandiga och det är bara att köra på rakt fram. När man efter lite cykling kommer in ordentligt i tallskogen är det dags att börja hålla utkik efter ÄGB 7 som viker av uppåt höger och när du hittat den följer du stigen upp till det omkullvälta trädet och starten på Getingboet

Getingboet börjar i förlängningen av trädstammen så håll bara till höger om den så hittar du stigen. Nu väntar en stig som erbjuder riktigt härlig fartkänsla och håll bara till vänster i varje stigkorsning så stannar du kvar på rätt stig. Efter en tajt passage mellan två träd väntar ett drop som är hur trevligt som helst så länge man kommer rakt in på det och landningen är bred och jämn så det är bara att köra på. Efter droppet är avklarat håller man rakt fram och korsar den större stigen och tar in på Preacher's Flow som flätar samman med Getingboet efter stigen. Kör på längs med Preacher's och njut av den häftiga känslan av att swisha fram mellan tallarna men håll blicken långt fram så du hinner med i de snabba svängarna som kommer lite då och då.

När du kommit ner till en gärdsgård vet du att Preacher's Flow är slut och det är dags att hålla höger upp på den större stigen som du precis kommit ut på. Vi ska göra en kort klättring upp på den här stigen innan det är dags att hålla vänster in på ÄGB 6 som leder oss till starten av SuperbaSuperba börjar med cykling längs åsen på en berghäll innan den kommer ner i skogen igen och erbjuder en rolig utmaning i form av att se till så man håller sig kvar på åsen trotts lite tekniska passager med bergsskrevor och avsatser. Nere i skogen väntar några tajta svängar innan du kommer ut på Ridstigen som du följer åt vänster. Första biten består av nedförsbacke där man kan släppa på för att ha med sig fart när det väl börjar gå uppåt igen när man kommit ut på det öppna fältet.

Svårighetsgrad:

Medel

Längd: 8,0km

Stigning: 227m

Nedför: 227m

Följ grusvägen över fältet, igenom gärdsgården och några hundra meter till innan det är dags att ta av uppåt vänster in på Ridstigen short-cut. Följ den här stigen tills du åter är ute på Ridstigen igen och fortsätt då norrut. Vi ska nu ta oss tillbaka upp till Sandiga genom att följa Ridstigen en bit tills stigen Upp Igen kommer på höger sida. Ta av in på den här stigen och följ den tills du kommit upp till Sandiga och väl uppe håller du höger och cyklar på tills det kommer ett omkullvält träd som ligger tvärs över stigen.

När du tagit dig över trädet är det dags att ta av åt höger för att komma in på Kotten och sätta fart nerför en av de roligaste stigarna som Änggårdsbergen har att erbjuda. Den erbjuder bra flow och många naturliga kickar som kan ge en skön flygtur och det är bara att köra på så fort du vågar tills du kommer ner till den avslutande stenkistan som är sista utmaningen innan du åter är ute på Ridstigen igen.

Håll höger på Ridstigen när du kommit ut från Kotten och kör samma väg som tidigare för att komma tillbaka till starten på Kotten men den här gången är det dags att sätta av nerför Alternativ-Kotten. Den här stigen börjar med några burms inne bland träden innan den övergår till berghäll för att sedan återgå till singletrack inne bland träden. Vågar man hålla farten uppe kan man få bra flow på den här stigen men den erbjuder också lite utmaningar ifall man ska stanna kvar på rätt spår. Avslutningen är även här en stenkista innan man är ute på Ridstigen igen men den här gången tar vi vänster för att ta oss till den sista stigen på den här turen. En liten bit efter den branta men korta klättringen på Ridstigen svänger Till Flowiga av åt vänster för att ta oss tillbaka till den stora grusvägen som vi började turen på. Här kör vi en lite bit åt höger på grusvägen innan vi tar av åt höger i korsningen för att komma in på Kanada som är avslutningen för oss.

Kanada är en ganska så tekniskt krävande stig där vägvalet kan göra stor skillnad på hur svårt det blir att ta sig igenom ett tekniskt parti men det är också en väldigt fin stig med granar lite här och var längs med stigen. Den svåraste delen är en mycket brant berghäll som kommer efter ungefär halva stigen. Den här helt lugn att rulla nerför även om den ser skräckinjagande ut och jag föredrar att köra ner på den vänstra delen vilket betyder att man håller vänster om den lilla samlingen träd som finns precis innan. Efter att man kört över bron över bäcken och klättrat upp för den rotfyllda uppförsbacken kan man antingen nöja sig och köra rakt fram ut på grusvägen och sedan ta vänster ner till parkeringen eller hålla direkt vänster för en sista utmaning. Tar man vänster efter klättringen kommer man in på Kanada alt. Ending vilken erbjuder en mycket teknisk passage genom en bergskreva för att ta sig ner till gräsplanen. Ena alternativet är att lyckas kryssa mellan stenarna ner igenom skrevan eller så droppar man passagen genom att använda en sten som sticker ut på höger sida i skrevan. Landningen är väldigt kort innan den börjar gå uppåt så tänk på att inte komma för fort ifall du droppar!

När du väl kommit ut på gräsplanen efter att ha forcerat klippskrevan är det bara att hålla höger för att komma tillbaka till Eklandaparkeringen och slutet av turen.

Ride log för hela turen går att hitta här: