Änggårdsbergen Medel:

Stigar för medelduktiga åkare där vissa tekniska partier förekommer.

Alternativ-Kotten

Längd: 0,44km

Nedför: 33m

Trevlig stig som erbjuder fin burmträning och en teknisk avslutning. Den börjar med 3 naturligt uppkörda burms som kan vara lite kluriga att ta i hög fart då greppet kan variera från dag till dag. Efter det här partiet kommer man ner på berghällar med smådropps där man kan hålla bra fart ner i en vänstersväng. Kort stigning väntar nu innan det åter bär av nedför men håll ett öga åt vänster precis när du rullar ner för berghällen då Pineforest DH korsar här. Efter stigkorsningen väntar 3 naturliga burms till som går att ta i hög fart och sen avslutar du med en stenkista som kräver lite uppmärksamhet.

Access till stigen får man genom Sandiga.

Bongen

Längd: 0,3km

Stigning: 10m

Nedför: 18m

Rolig och flowig stig som slingrar sig fram mellan granar och tallar. Den har några tvära kast åt både höger och vänster och på sina ställen är det tätt mellan träd så håll koll på styret. Genom att pumpa kan man hålla uppe bra fart och avslutningen erbjuder lite blandade vägval innan man kommer ner på grusvägen vid Torbjörnsmossen.

Access till stigen får man från Telegrafstigen.

Flow-Duro

Längd: 0,34km

Nedför: 28m

Rolig stig med gött flow där man får hålla blicken långt fram för att hinna med i de snabba kasten då stigen är omgärdad av blåbärsris större delen. Inga tekniska partier finns så det är bara att hålla så hög fart som du vågar och njuta av det goa flowet.

Access till stigen får man genom Access to Flow-Duro.

Getingboet

Längd: 0,2km

Nedför: 15m

Alternativ start till Preacher's Flow där man får en rolig singletrack som avslutas med ett drop innan man ansluter till Preacher's. Blir några stigdelningar i början men så länge man håller åt vänster hela tiden är det inga problem att följa stigen.

Access till stigen får man genom ÄGB 7.

Visa Mer Stiginfo

Hammarskjölden

Längd: 0,41km

Stigning: 2m

Nedför: 48m

Trevlig stig att avsluta en Änggårdsbergens runda med. Skönt flow med några tekniska partier som ger extra krydda till stigen. Starten är lite svår att hitta men håll så mycket höger som det bara går efter gärdsgården så kommer du hitta stigen. Kräver dock att man går ner för ett tajt dropp innan man kan börja cykla.

Access till stigen får man genom Tulebergsstigen.

Holken

Längd: 0,37km

Nedför: 39m

Tekniskt krävande stig som är perfekt utmaning för den medelgoda åkaren. Erbjuder mindre dropp för den som känner för det och sedan en blandning mellan rotmattor och stenkistor ända tills du landar i botten på grusvägen som leder in till Botaniska trädgården.

Access till stigen får man genom Highway to Holk.

Kanada

Längd: 0,57km

Stigning: 3m

Nedför: 27m

Rolig avslutningsstig ifall man har parkerat vid Eklandaparkeringen som erbjuder bra flow. Erbjuder 2 tekniska utmaningar där den första är en brant berghäll med korsande rötter och den andra en smal passage ner till gräsplanen. Berghällen går fint att rulla även om den ser svår och farlig ut och den smala passagen kan man antingen droppa eller rulla utför.

Access till stigen för man genom grusvägen från Eklandaparkeringen där den delar sig i en Y-korsning.

Kanada Vänstra Varianten

Längd: 0,34km

Nedför: 15m

Variant på Kanada ifall man vill få lite variation. Går att välja bort slutet på Kanada och istället köra Kanada Vänstra Varianten part 2 som även den är trevlig.

Access till stigen får man genom att svänga vänster en bit in på Kanada.

Kotten

Längd: 0,42km

Nedför: 32m

Gillar du att hoppa på naturliga kickar är den här stigen för dig. Man har gott flow från start till mål och avslutar med en ganska teknisk stenkista innan man kommer ut på Ridstigen.

Access till stigen får man genom Sandiga.

Kudos Part 2

Längd: 0,33km

Stigning: 5m

Nedför: 11m

Ganska kort men mycket trevlig stig som börjar med lite uppför innan det är dags att få njuta av den slingriga nedförsdelen. Underlaget varierar med jord på vissa partier och klipphällar på andra. Är en hel del snabba svängar som kan va svåra att hänga med på då ljungen runt stigen skymmer en hel del men det här ger bara ett extra utmaningsmoment ifall man vill hålla uppe farten. Avslutningsvis får man antingen köra genom bäcken som man måste ta sig över för att åter komma till grusvägen som går upp till ljungheden åt ena hållet och Axlemosse åt andra. Alternativt får man gå av cykeln och ta ett stort kliv över vattnet då det inte är så enkelt att se vart man kan cykla utan att framdäcket försvinner ner i bäckbotten.

Access till stigen får man från grusvägen som leder ner till södra sidan av Axlemossen.

Laxtrappan

Längd: 0,25km

Nedför: 16m

Rolig och utmanande stig som tar dig ner från ljungheden mot bland annat Fartblindaren eller Hobo Trail. Börjar med en smal stig genom ljungen där man får parera för stenar och några större klippblock som sticker upp. Efter vänstersvängen kommer man ner i själva trappan som i 9 av 10 fall har vatten i sig så det kan bli ganska halt över stenarna. De flesta linjer går okej att köra ner men vissa ger bättre flow och kontroll än andra. Stigen slutar vid södra änden av Finnsmossen och för att komma ut på grusvägen tillbaka till ljungheden eller till Axlemosse håller man upp vänster på den större stigen.

Access till stigen får man från toppen på ljungheden där man kör norrut och tar av vänster precis innan det stora enbuskaget.

Mud King

Längd: 1,04km

Stigning: 21m

Nedför: 4m

Letar man efter lite mer XC-cykling är den här stigen ett alternativ eller ifall man vill köra stig istället för grusväg på sin väg mot Blodiga, DH for Oldies m.m. Sitt namn har stigen fått från sin mittdel som alltid är väldigt lerig och blöt men går att cykla utan problem.

Access får man från grusvägen som leder bort till Blodiga, Preachers Anti-flow, DH for Oldies m.m.

Piggsvinet

Längd: 1,19km

Stigning: 15m

Nedför: 58m

Rolig cykling som går mestadels på berghäll och erbjuder otroliga vyer. Går att cykla åt båda hållen men roligast flow får man om man kör den från norr till söder. Avslutningen är tajt singletrack mellan träd där för brett styre kan ställa till med problem.

Access från norr får man genom Drakberget DH och från Söder via Griseknorren Climb .

Preacher's Flow

Längd: 0,83km

Nedför: 57m

Väldigt populär stig och det är inte svårt att förstå varför. Den erbjuder väldigt härligt flow och häftig fartkänsla då man kryssar fram mellan tallarna. Utmaningarna som erbjuds är en stenkista ungefär halvvägs ner som antingen rullas igenom eller droppas då den är på ett ganska brant parti. Nästa stora utmaning är vid slutet av stigen där det finns gott om rejäla rötter som korsar stigen med lite lurig vinkel som gör dem riktigt luriga när det är blött. Stigen är som bäst när det inte regnat på ett tag då det finns vissa partier där mycket vatten samlas i stora vattenpölar.

Access till stigen får man genom Sandiga eller Stig till Preach

Röset Rockface

Längd: 0,49km

Nedför: 37m

Rolig start med teknisk utförscykling över berghäll som sedan går över i singletrack bland lövträd. Avslutas med en kort men ganska brant klättring innan man ansluter till Flow-Duro. Går att ansluta till Piggsvinet också ifall man håller vänster in på Ant-hill linkup precis där berghällen slutar. Kör stigen i sydlig riktning för roligast cykling och för att ovanstående ska gälla.

Access till stigen får man genom Piggsvinet

Sandbranten "s-kurvan"

Längd: 0,19km

Nedför: 6m

Vill man ha lite mer utmaning än vad Sandbranten "raka" kan erbjuda är den här perfekt som nästa steg. Anledningen till att den är rankad som svårare är att den innehåller ett brantare parti med korsande rötter där man får hålla tungan rätt i mun för att navigera rätt med framhjulet.

Access till stigen får man genom grusvägen som kommer ner från ljungheden.

Superba

Längd: 0,26km

Nedför: 16m

Fortsättningsstig på Suveräna som slingrar sig fram längs med en bergsrygg så stora delar av cyklingen är på berghäll.

Access till stigen får man genom Suveräna eller ÄGB 6

Tobbelitos Svängar

Längd: 0,21km

Nedför: 20m

Rolig stig att börja cyklingen med ifall man kommer från Toltorpsdalen och kör in i Änggårdsbergen från det här hållet. Kanske inte riktigt värt klättringen för att bara köra stigen ifall man redan är inne i Änggårsbergen.

Access till stigen får man genom Vitmossegatan.

Trail to Högsbo Enduro

Längd: 0,18km

Stigning: 11m

Nedför: 2m

Access-stig för att ta sig till stigen Högsbo Enduro. Några korta och branta uppförspartier som kan erbjuda lite utmaning men annars lättcyklad stig.

Access till stigen får man genom Funduro.

Trollskogen

Längd: 0,27km

Nedför: 21m

Relativt kort och inte så välcyklad stig så den kan vara svår att följa. Finns något parti där man får forcera liggande trädstammar som erbjuder tekniskt krävande cykling där en bunny hop fungerar fint.

Access till stigen får man genom Studsigt.

Tulebergsstigen

Längd: 0,47km

Stigning: 2m

Nedför: 32m

Gillar man stenkistor eller vill få mer träning är det den här stigen som gäller då den erbjuder först en lång nedförsbacke med stenkista hela vägen och sen en klättring som sätter prov på balansen då man ska ta sig igenom ytterligare en stenkista. Efter klättringen ändras karaktären på skogen och ger häftig avslutning ner i den täta lövskogen.

Access till stigen får man genom stigen En Väg.

Österberget DH

Längd: 0,58km

Nedför: 54m

Perfekt förstastig på cykelturen ifall man kommer från Guldhedshållet eller ifall man gillar att klättra ordentligt uppför för att sedan bli belönad med lång nedförsåkning. Tekniskt krävande ifall man ska hålla flytet uppe hela vägen men inga svåra partier som inte går att rulla.

Access till stigen får man antingen genom att ta stigen först baklänges eller ifall man kommer från Guldhedshållet, ta stigen som finns vid slutet av Gränsgatan.

• YouTube Social Ikon
  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

Observera! Vissa länkar på den här sidan är Affiliate-länkar vilket betyder att jag får en liten provision ifall du köper något via dem. Du påverkas inte på något sätt men det är ett sätt för mig att finansiera den här hemsidan och kunna ge dig bättre material.