Änggårdsbergen Mycket Svår:

Stigar för dig som tycker de Svåra stigarna inte är svåra nog.

Bergsgeten

Längd: 0,16km

Nedför: 14m

En tekniskt krävande stig som ställer krav på åkaren som vågar ta sig an den. Mellan de tekniska partierna kan man få skönt flow men man behöver vara på sin vakt för nästa tekniska del.

Access till stigen får man från grusvägen som leder in i Botaniska.

Blodiga

Längd: 0,76km

Stigning: 4m

Nedför: 63m

Antagligen den längsta stenkistan i Änggårdsbergen som även är mycket tekniskt utmanande. Börjar förrädiskt lugnt på en grusväg innan det blir brantare och stenkistan tar vid. Avslutningen kan tas på 2 sätt där högersväng ger lätt avslut och vänstersväng erbjuder ett drop till teknisk landning.

Access till stigen får man från grusvägen som leder upp till DH for Oldies m.m.

DH for Oldies

Längd: 0,49km

Stigning: 2m

Nedför: 61m

Tekniskt krävande stig som erbjuder partier med skönt flyt och en del mindre drops. Efter årets Glenduro ESS har en alternativ väg byggts för att ge en lättare väg runt bergssvackan som måste passeras. Avslutningen är en härlig stig som slingrar sig mellan trädstammarna med en bra lutning och tar dig ner till parkeringen på Axgatan.

Access till stigen får man genom Flow to Oldies.

Dubbelbranten

Längd: 0,13km

Stigning: 3m

Nedför: 21m

Kort stig som erbjuder 2 rejäla branter ner över berghäll som sätter prov på bromstekniken för att hålla rätt spår.

Access till stigen får man genom Fornminnet

Nordostpassagen

Längd: 0,56km

Stigning: 6m

Nedför: 54m

Kräver en del klättring för att ta sig till men erbjuder däremot en ganska lång nedförsåkning som belöning. Finns några mindre drop man kan välja att ta i början av stigen men sen väntar ett obligatoriskt drop när man ska ner och korsa en ravin. Inrun till droppet är lite lurigt då man kommer från en off-camber vänstersväng och landningen kan vara aningen dold. Landningen är bra och rak dock så ingen fara. Avslutas med en brant berghäll innan man kommer ner bland träd och sedan fram till grusvägen som leder in i Botaniska trädgården.

Access till stigen får man från Österberget DH eller stigen som leder in från Gränsgatan.

Overwatch

Längd: 0,24km

Stigning: 2m

Nedför: 37m

Rolig stig som erbjuder bra utmaning för den erfarne åkaren i form av kluriga svängar och några drops. Går att hålla bra fart men var beredd på att svängarna kan dyka upp snabbt.

Access till stigen får man genom Fornminnet.

Preacher's Anti-Flow

Längd: 1,31km

Stigning: 17m

Nedför: 93m

Änggårdsbergens längsta svarta stig som ger väldigt trötta ben innan man kommit ner till botten. Mestadels nedför men finns även några partier med klättring. Tekniskt krävande cykling hela stigen så det erbjuds ingen vila någonstans men en mycket rolig utmaning att ta sig an.

Access till stigen får man genom grusvägen som leder till DH for Oldies, Blodiga m.m.

Ravinen Rollercoaster

Längd: 0,26km

Nedför: 17m

Häftig och tajt stig då den börjar i en ravin där man får kryssa mellan träd och stenar. Efter ett tag svänger stigen av åt vänster och då väntar ett drop och sen en teknisk bit med rötter och stenar.

Access till stigen får man genom Hobo Trail.

Rökaren DH

Längd: 0,16km

Nedför: 23m

Kort stig med branta berghällar där bromskontroll är mycket viktigt.

Access till stigen får man genom Fornminnet.

Suveräna

Medel

Längd: 0,5km

Nedför: 32m

Alternativ stig till Episka eller Delikata ifall man vill ha lite mer utmaning. Börjar med ett ganska svårt drop och sedan över en väldigt spetsig berghäll. Vidare över mycket berghäll och emellanåt vanlig stig. Har bra flow mellan de tekniska partierna och är rolig att köra.

Access till stigen får man genom stigen Till Episka etc

Telegrafstigen

Längd: 0,32km

Stigning: 1m

Nedför: 13m

En ordentlig utmaning att bita i då stigen för det mesta är blöt vilket resulterar i många hala rötter som ska forceras och hål som kan vara svåra att se.

Access till stigen får man från grusvägen som går från Eklandaparkeringen upp till ljungheden.

• YouTube Social Ikon
  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

Observera! Vissa länkar på den här sidan är Affiliate-länkar vilket betyder att jag får en liten provision ifall du köper något via dem. Du påverkas inte på något sätt men det är ett sätt för mig att finansiera den här hemsidan och kunna ge dig bättre material.