Änggårdsbergen Svår:

Stigar för duktiga åkare där många tekniska partier och enstaka drop kan förekomma.

Delikata

Längd: 0,34km

Nedför: 20m

Ifall du är sugen på att lära dig att droppa lite mer tekniskt krävande drops är den här stigen perfekt. Landningarna är relativt öppna och stigen fortsätter rakt fram en bra bit efter varje drop. Stigen har även några fina flowpartier där fartkänslan är riktigt härlig. Håll utkik till höger efter ca halva stigen då Episka korsar rakt över här.

Access till stigen får man genom Till Episka etc eller Till Episka etc (variant).

Eklanda Switchbacks DH

Längd: 0,3km

Nedför: 48m

Vill man få lite bike park känsla bör man testa den här stigen då den erbjuder några tillfixade berms och hopp. Börjar med en brant inrull ner i en catchburm och sen vidare ner i en vänsterburm. Lyckas man hålla farten genom här går det att ta ett hopp direkt till vänster efter utgången på svängen som gör att du hoppar in i nästa högervridna burm. Släpp bromsarna helt i utgången av den andra burmen och ta några snabba tramptag så du får med dig fart till de kommande hoppen som erbjuder bra kick och landning. Hopp nr2 kan vara lurig att hoppa kort på då det är uppbyggt som en dubbel så om du är osäker på farten bör du hålla lite höger över hoppet. Avslutningsvis har du några tajta burms innan du kommer fram till en brant stenhäll som tar dig ner till slutet på stigen. Undvik att låsa bromsarna så kommer det här partiet inte vara så farligt som det ser ut.

Access till stigen får man genom Fornminnet

Episka

Längd: 0,75km

Nedför: 40m

En riktig klassiker i Änggårdsbergen med en blandning av stenhällar, stenkistor, rotmattor och 2 drops. Lagom stökig för den erfarne åkaren och alternativa vägval för den medelgod åkaren gör den här stigen populär bland många stigcyklare. Ifall man vill ha mer drops finns möjligheten att hålla höger ner i Delikata och sen återansluta till Episka en bit längre ner för en flowig avslutning på den tajta slutdelen av Episka. Den här stigen har varit med på flertalet ESS-tävlingar som hållits i Änggårdsbergen och visar på hur bra stigen är.

Funduro

Längd: 0,43km

Nedför: 45m

Rolig och ganska teknisk stig som många gånger används för Endurotävlingar i Änggårdsbergen. Förutom flowig stig bjuds det på några mindre handbyggda hopp och drop som ger lite extra krydda till den här stigen. Den börjar med en rejält brant berghäll som går att rulla ifall man håller högerspår även ifall det inte ser ut så vid första ögonkastet. Resten av stigen är inga konstigheter utan det är bara att vara vaken och hålla blicken långt fram så ska det gå bra.

Access till stigen får man genom Högsbo Access.

Grisryggen

Längd: 0,96km

Stigning: 3m

Nedför: 49m

Lite annorlunda cykling för Änggårdsbergen då den här stigen går majoriteten av sin sträckning på öppna berghällar. Man får ha ögonen öppna för att hålla sig till den tänkta stigen då den ibland gör snabba svängar på sina ställen. Stigen är ganska fysiskt krävande ifall man vill hålla igång flowet och de mest direkta linjerna kräver bra teknik för att allt ska gå som planerat. Det finns tyvärr ingen cyklingsbar väg upp till den här stigen utan det är push-bike nerifrån Axlemossen som gäller på Vetestigen eller en annan stig lite mer öst om Vetestigen men det är värt mödan. Större delar av stigen erbjuder också finfin utsikt över Göteborg.

Access till stigen får man genom push-bike uppför Vetestigen eller stig öst om Vetestigen.

Griseknorren

Längd: 0,28km

Nedför: 31m

Teknisk avslutning på Grisryggen eller Piggsvinet som kan vara riktigt utmanade när det är blött på stigen. Börjar lugnt men efter att man passerat igenom gärdsgården kommer ett litet drop som man antingen kan droppa eller rulla och sen följer en smal offcamber del med mycket rötter. När man kommer förbi rötterna håller man vänster ner för en ganska brant berghäll och sen avslutar man med lite flow genom ett skogsparti innan man kommer ner på grusvägen från fängelset.

Access till stigen får man genom Grisryggen, Griseknorren Climb eller Piggsvinet

Hobo Trail

Längd: 0,82km

Stigning: 19m

Nedför: 56m

Perfekt avslutning på en härlig MTB-runda i Änggårdsbergen ifall man bor mot Linné eller Majorna. Börjar lite bökigt med en väldigt svårcyklad passage men sedan går det att cykla på. Lite blandning mellan klättring och nedför till en början med lite tekniska inslag men när det väl bär av nedåt mot slutet kan få upp väldigt bra flow. Många ställen erbjuder möjlighet att få luft under däcken och avslutningsvis får man forcera en lurig rotmatta på off-camber innan man kommer fram till en smal passage ner i en klippskreva. Den här biten går utmärkt att rulla även om den ser väldigt svår ut så det är bara att vara lätt på bromsen tills man kommit igenom och sen hålla höger ner på grusvägen.

Access till stigen får man genom grusvägen som leder ner förbi Finnsmosse.

Hundgården Highline

Längd: 0,3km

Nedför: 24m

Ny på Trailforks för iår då Glenduro ESS hade den med i en av sina specialsträckor. Rolig men tekniskt krävande på ganska många ställen så en bra utmaning för att sätta sina MTB-skills på prov.

Access till stigen får man antingen från Piggsvinet eller Grisryggen.

Högsbo Enduro

Längd: 0,44km

Stigning: 3m

Nedför: 35m

En trevlig stig som börjar på berghällar med ett drop och sen några snabba svängar åt höger och vänster. Kan vara lite svårt att se stigen över de större berghällarna men håll bara rakt fram så kommer stigen synas igen när den passerar mellan träd eller buskar. Avslutas med en smal och ganska teknisk nedförsbacke med skarp högersväng i sluten men kommer sen ut i ett skogsparti där man kan få bra fart och härligt flow innan man kommer ner till ridvägen precis ovanför fängelset.

Access till stigen får man genom Trail to Högsbo Enduro eller Högsbo Flowduro.

Mine-Duro

Längd: 0,45km

Nedför: 55m

Inte så välåkt då stigarna runt omkring erbjuder väldigt bra cykling men absolut en stig som är värd att testa. Man tar sig genom en av de övergivna gruvorna som finns på den här sidan Änggårdsbergen vilket ger en häftig omgivning. Entrén ner i gruvan är brant och överraskar en lite då man kommer blind ner i den eftersom det svänger kraftigt höger ner i den. Den är inga problem att rulla ner för så håll dig bara långt bak på cykeln så ska det inte vara några problem. Resten av stigen är ganska övervuxen så man får hela tiden vara beredd för stenar och hål som snabbt kan dyka upp.

Access till stigen får man genom att köra ner en kort bit på Funduro.

Pine Forest DH

Längd: 0,25km

Nedför: 31m

Snabb stig som erbjuder drops och ett gap hopp för den som känner sig manad. Avslutas med en teknisk stenkista. Håll uppsikt efter ungefär halva stigen då Alternativ-Kotten korsar från höger här.

Access till stigen får man genom Sandiga.

Ride to the Sound of Gunshots

Längd: 0,48km

Stigning: 4m

Nedför: 24m

Häftig utsikt över Högsbo och delar av södra Göteborg plus rolig cykling gör klättringen hit upp väl värd besväret. Går till största del på berghällar förutom på mitten där den slingrar sig fram en kort stund på vanlig stig. Avslutningen ner mot Axlemosse erbjuder en bra utmaning då man måste passera genom en smal bergsskreva där linjevalet kan vara skillnaden mellan att komma igenom helskinnad eller att hamna på magen med cykeln över sig. Lyssna lite extra när du börjar cykla så kanske du kan höra skotten från skjutbanan.

Access till stigen får man genom stigen En Väg.

SuperfunDuro

Längd: 0,22km

Stigning: 2m

Nedför: 19m

Specialsträcka i årets Glenduro ESS i Änggårdsbergen och erbjuder en förlängning på Funduro. De tekniska partierna erbjuder korta och branta nedförsbackar eller drops för att ta sig ner.

Access till stigen får man genom Piggsvinet.

Trenduro

Längd: 0,45km

Nedför: 61m

Även den här stigen är ofta återkommande för Endurotävlingarna i Änggårdsbergen så vissa handbyggda grejer finns längs stigen för att ge lite mer att bita i. Bra blandning mellan stök och flow och ger en god utmaning till den duktige åkaren.

Access till stigen får man genom Högsbo Access.

• YouTube Social Ikon
  • Instagram
  • Facebook Social Ikon

Observera! Vissa länkar på den här sidan är Affiliate-länkar vilket betyder att jag får en liten provision ifall du köper något via dem. Du påverkas inte på något sätt men det är ett sätt för mig att finansiera den här hemsidan och kunna ge dig bättre material.