Änggårdsbergens Ryggar | GBG Wknd Warrior
top of page

Änggårdsbergens Ryggar

En tur som tar dig runt nästan hela Änggårdsbergen och bjuder på väldigt varierande cykling. Turen börjar på Eklandaparkeringen men den riktiga stigcyklingen börjar först uppe på ljungheden så det går fint att starta härifrån också ifall man kommer in i Änggårdsbergen från något av de andra hållen.

Startar man från Eklandaparkeringen följer man bara den stora grusvägen Eklanda till Änggården som tar dig upp till ljungheden. Cyklingen är svagt uppför hela vägen så håll ett lugnt tempo och spara benen. Glöm dock inte att ta in den fina omgivningen på väg upp!

Väl uppe på ljungheden tar du stigen Till Sandiga 1 som finns precis vid den norra ingången i fårhagen. Den här stigen leder dig ner till stigen Till Sandiga 2 som du fortsätter på i söderriktning. Efter en kort men teknisk klättring övergår stigen till Sandiga och det är bara att fortsätta cykla söderut på den här. Efter en stund kan man välja ifall man vill fortsätta på Sandiga eller om man vill hålla av åt höger för att göra en avstickare på ÄGB7 vilken ger lite mer teknisk cykling. Båda stigarna sammanstrålar lite längre ner för att ta dig vidare mot stigen Kotten.

När man tagit sig över det fallna trädet som ligger tvärsöver Sandiga är det dags att ta av åt höger för att komma in på Kotten. Nu väntar en flowig stig med många naturliga kickar som kan ge en skön flygtur. Bara att följa stigen tills du kommer ner till den avslutande stenkistan och sen Ridstigen

Nu väntar lite klättring på ridstigen då vi ska tillbaka mot botten av ljungheden. Följ Ridstigen norrut tills du kommer till fyrvägskorset där du håller åt höger. Fortsätt på den här stigen fram till korsningen där grusvägen från toppen på ljungheden kommer ner från höger. Fortsätt rakt fram några meter och ta andra stigen på höger sida som leder upp till Sandbranten "S-kurvan". Ta Sandbranten "S-kurvan" till botten och när du kommer ut på grusvägen håller du höger. Följ grusvägen fram till korsningen där du tar vänster in på Fartblindaren.

Kör Fartblindaren från topp till botten och njut av den härliga farten som går att få på den här stigen men var beredd på stenkistan som kommer ungefär halvvägs in. När du kommit ner till grusvägen korsar du bara rakt över och fortsätter på stigen En Väg som tar dig upp till Ride to the Sound of Gunshots.

Innan det är dags att sticka iväg på Ride to the Sound of Gunshots kan det vara trevligt att njuta av den fina utsikten en stund. Du kan se både Högsbo, Slottskogen och delar av Majorna. När det väl bär av väntar först lite cykling uppe på berghällar mellan ljungen innan man dyker ner i skogen en stund. Efter ett ganska tekniskt skogsparti är det dags för en kort men brant klättring innan det åter är dags att köra utför. Avslutningen ner mot Axlemosse är teknisk och passagen genom en bergsskreva kräver noggrant vägval för att komma ner bra.

Väl nere vid Axlemossen håller man höger så man kommer över bron och sen fortsätter man hålla höger ner på grusvägen som går ner till Högsbo industriområde men viker ganska direkt av åt vänster in på Drakberget DH och Vetestigen som tar dig upp på Grisryggen. Den här sträckan är mycket svår att cykla och du kommer med största sannolikhet behöva leda cykeln upp till starten av Grisryggen.

Svårighetsgrad:

Mycket Svår

Längd: 13,5km

Stigning: 406m

Nedför: 406m

Grisryggen erbjuder lite mer XC-cykling men med många tekniska passager vilket ger en rolig variation på cyklingen i Änggårdsbergen. Det är bara att följa stigen för att hitta rätt men ibland kan det vara svårt att se vart den tar vägen då mycket av stigen går på berghällar. Men håller man sig bara på själva ryggen brukar stigen dyka upp igen tillslut.

För att ta sig sista biten ner mot Eklanda håller du höger när Grisryggen slutar för att komma in på Hundgården Highline. Den börjar med en skarp uppförsknyck där en del fart behövs för att komma upp och sen får man hålla direkt vänster för att följa stigen. Efter det första droppet är det sedan enkelt att följa stigen hela vägen ner till botten där man kommer ut på grusvägen som leder tillbaka till västra delen av Eklanda.

När man kommit tillbaka till Ridstigen väntar en lång transport för att ta sig till östra delen av Änggårdsbergen. För att på enklaste sätt hitta vägen rekommenderas det att använda min Ride log på Trailforks , https://www.trailforks.com/ridelog/view/4362001/ , men i stora drag tar man sig tillbaka till grusvägen Eklanda till Änggården. Därifrån följer man sen stigen som går på östra sidan om Trindemossen och i nordöstra änden fortsätter man på Stenälskaren norrut tills man kommer fram till branta backen som leder upp mot Södermalm. Väl på toppen här håller man höger och följer grusvägen en liten bit innan man tar av vänster in på Mud King.

Väl inne på Mud King följer man stigen tills man kommer upp på en stor berghäll och när en stig tar av åt höger följer man den här tills man är ute på grusvägen igen. Ta vänster ut på grusvägen och följ den fram till masten. Ifall man vill fylla på med lite energi finns det en väldigt fin utsiktsplats på väg mot masten där ett bord står på berget på vänster sida.

När man kommit fram till masten håller man höger ner på grusvägen som stigen Flow to Oldies går på. Följ Flow to Oldies när den svänger av vänster in i skogen för att fortsätta bort till DH for Oldies. DH for Oldies börjar med lite klättring upp på en berghäll innan det blir en brant utförskörning för att korsa en bergssvacka. Här erbjuds det två olika vägar och ifall man vill ha det enklare alternativet fortsätter man lite förbi den första nedfarten. När man väl klättrat upp ut bergssvackan är det rolig men teknisk utförsåkning med några drops och stenkistor innan man kommer ner till parkeringen vid Axgatan.

Nu är all singletrack avklarad på den här turen men en del teknisk cykling kvarstår för att ta sig tillbaka till Eklandaparkeringen. Från parkeringen följer man cykelbanan längs med Axgatan i västlig riktning och när den sedan går över i grusväg fortsätter du bara fram till T-korsningen där du tar höger. Efter en liten bit kommer en ny korsning där du håller vänster. Fortsätt på den här stigen tills en ny korsning kommer och håll då snett vänster ner på Solängsbacken. Den här grusvägen erbjuder den sista tekniska cyklingen innan man åter befinner sig på Eklandaparkeringen och turen är slut.

Ride log för hela turen går att hitta här: