Mountainbike Delsjön | GBG Wknd Warrior
top of page

Turförslag

Trevliga cykelturer med en bra blandning mellan stigarna kan vara svårt att hitta ifall man inte är väldigt bekant med ett område. Här har jag samlat ett gäng turförslag av varierande svårighetsgrad som du kan testa.

Mina favoriter:

Cliff hanger Trail

Längd: 0,8km

Stigning: 5m

Nedför: 8m

Längs med Västra Långvattnets östra kant går den här tekniska stigen. Sitt namn får den från att man kör längs med klippkanten som faller rakt ner i Västra Långvattnet och resultatet är en otrolig utsikt på större delar av stigen. Den går att cykla åt båda hållen men förslagsvis kör man den i norr-söder riktning för att kunna länka samman den med Kalhygget vid Västra Långvattnet som en mycket trevlig avslutning ner mot Lilla Delsjön.

Access till stigen får man genom att köra Getryggen XC, Styrklämman eller Trollstigen.

Kalhygget vid Västra Långvattnet

Längd: 0,55km

Stigning: 0m

Nedför: 31m

För att ta sig ned från Getryggen och ner till Lilla Delsjön är det perfekt att avsluta med den här flowstigen. Tack vare den låga men tätt växande slyn som är runt stigen hela vägen ner får man en otrolig fartkänsla och utsikten är svår att klaga på. Sista backen ned från Kalhygget avslutas antingen med en ganska så teknisk och brant stig där ett bra linjeval är viktigt. Det går att komma runt den här passagen genom att hålla till vänster längs med berghällarna och sen återansluta nere vid botten. Korsa rakt över ridspåret för att få en rolig avslutning ner till Lilla Delsjön men var beredd på den branta avslutningen.

Access till stigen får man genom Cliff Hanger Trail eller Västra Långvattnet DH.

The Edge

Längd: 1,5km

Stigning: 10m

Nedför: 36m

Antagligen den bästa flowstigen i hela Delsjöområdet med bra blandning mellan snabba svängar mellan tallarna, små drop och härlig fartkänsla. Efter en kort klättring med cykeln på ryggen uppför en ganska så brant trappa har man kommit upp till The Edge. Den slingrar sig ner mot Lilla Delsjön och nästan hela stigen har man ett rejält stup på högersidan. Några surhål är svåra att hitta som annars är så vanligt i Delsjöområdet och lutningen på stigen är perfekt för att hålla ett bra tempo utan att trampa ihjäl sig. Avslutas med en brant off-camber klippa med några förrädiska stenar som man lätt kan sätta framhjulet i så välj din line med omsorg.

Access till stigen får man genom Dalen mellan Getryggarna.