delsjon-singletrack-hard

Stigning:

327m

Nedför:

En väldigt härlig tur med massa rolig och flowig singletrack som är graderad som Svår men fungerar att köra även för medelgoda åkare. Cyklingen går mest på stig men emellanåt får man köra på berghäll också. Fungerar bra att köra även när det regnat mycket den senaste tiden då stigarna som ingår i den här turen inte har så många surhål som annars går att finna runt om i Delsjöområdet.

Turen startar vid hästhagarna som ligger lite nedanför Brudaremossen och härifrån tar man sig in till stigen MTB-banan förbi hagarna. Nu har man kommit in på MTB-banan som går runt Brudaremossen och vi ska hålla oss på den här en stund för att få en bra uppvärmning innan det är dags att klättra upp på Getryggen. MTB-banan bjuder på skön cykling som är lagom teknisk för att komma igång. Stigarna som vi kör längs med MTB-banan är MTB-banan genom Skogen, Götteshreddet, Götteshredflowet, Götteflowet, MTB-banan short track 2 och MTB-banan short track.

Efter man kommit ut på grusvägen vid slutet av MTB-banan short track håller man vänster så man cyklar bort från Brudaremossen och när man ser en ganska bred stig ta av åt höger efter en stund tar man sig upp här. Nu börjar klättringen upp mot Getryggen och det är bara att följa stigen. Efter en kort nedförsbacke kör man över en liten bro och här är det bara att fortsätta hålla rakt fram så kommer man in på Vildmarksleden. Den här stigen får man inte cykla på egentligen så antingen leder man cykeln upp till toppen av Getryggen eller så tar man det väldigt lugnt och respekterar alla gående som man antingen möter eller cyklar ikapp.

När man äntligen kommit upp till toppen kan man antingen hålla höger och direkt påbörja cykligen på Getryggen XC eller så kan man ta vänster bort till vindskyddet för lite vila och samtidigt njuta av den fina utsikten. När man sedan känner sig redo för att cykla igen väntar rolig cykling över berghällar som erbjuder väldigt bra fäste så det är bara att köra på så fort som du vågar. Efter en bit av nedförsbacke korsar man en liten svacka där man på andra sidan får hoppa upp för en bergsklack ifall man har tillräckligt med fart med sig. Ifall man kommer upp för klacken väntar en kort men teknisk klättring innan stigen planar ut en aning och övergår i singletrack. Fortsätt bara följa stigen tills den delar sig och då håller du vänster för att ta dig bort till starten av På Skrå DeHå som kommer ge dig rolig och teknisk nedförsåkning ner i Dalen mellan Getryggarna.

Väl nere i botten av På Skrå DeHå håller man höger för att fortsätta på Dalen mellan Getryggarna som kommer ta dig bort mot The Edge. Den här stigen är ofta ganska blöt men tack vare stenläggningen går det fint att komma fram även om stigen är väldigt ojämn. För att ta sig till The Edge från det här hållet måste man klättra upp för en brant och smal trappa där du är tvungen att ta cykeln över axeln. Håll koll på vart du sätter fötterna för trappsten är ganska grunda!

Nu när du kommit upp till toppen av trappan väntar The Edge som är en av mina absoluta favoritstigar. Den har skönt flow men är ändå tekniskt krävande så man får hålla sig beredd hela tiden och se upp så man inte cyklar ut för stupet som är på ens högra sida nästan hela stigen. Tack vare att den går stora delar på berghäll eller på upphöjd stig är det väldigt få blöta partier att ta sig igenom vilket betyder att det är lugnt att cykla den här stigen även om det regnat mycket den senaste tiden. Avslutningsvis innan man kommer ut på Kapten Bertilssons väg väntar den sista utmaningen vilket är en brant off-camber berghäll med några luriga stenar i botten där linjeval är viktigt. Så om du är osäker kan det vara en bra idé att spana av det här partiet innan det är dags att ta cykeln ner.

När du är ute på grusvägen kan du antingen passa på att vila lite nere vid stranden till Lilla Delsjön eller så håller du vänster direkt in i skogen igen och tar dig upp mot Starten av Eastside Rollercoaster. Antingen håller du dig till Eastside Rollercoaster hela tiden eller så följer du så som jag valde att cykla och håller höger in på Svart/Vitt stigen som korsar efter en liten bit. Personligen tycker jag att det blir en enklare klättring att ta Svart/Vitt till Strawberry för att sedan återansluta till Eastside Rollercoaster vid eldplatsen. Efter eldplatsen som har utsikt över Östra Långvattnet hoppar man då alltså åter in på Eastside Rollercoaster och följer den här stigen tills du åter ansluter till Strawberry. Att cykla Eastside Rollercoaster istället för Strawberry erbjuder en torrare väg och det är anledningen till att jag kör den här stigen. När Eastside Rollercoaster är slut är det bara att följa Strawberry uppför tills du kommer till starten på Blueberry. Sista biten på Strawberry är konstant ett rejält blöthål och att lyckas cykla här igenom är en stor bedrift men ge det gärna ett försök.

Blueberry börjar åt höger där surhålet slutar och är en trevlig stig med en blandning mellan uppåt och nedåt. Mestadels är singletrack men några korta partier går över berghäll. Mycket rötter mot slutet av stigen gör den tekniskt utmanande när det är blött ute men stigen är väldigt rolig att köra.

När Blueberry tar slut kommer man ut på Grusvägen i Norra Delsjön vilken vi ska följa åt vänster för att ta oss tillbaka mot parkeringen. Tyvärr finns det inte någon klockren väg tillbaka över Getryggen så jag har valt att köra norr om Getryggen på den här turen. Det här betyder att det blir en del grusväg och även lite asfalt innan man åter får köra lite stig. Följ bara grusvägen och håll vänster i alla korsningar förutom i andra korsningen där det står ett picknickbord så kommer du runt Getryggen och hamnar tillslut vid Svarttjärn. Nu ska vi cykla till Brudaremossen men för att inte behöva köra grusväg hela vägen kör jag MTB-banan short track på vägen.

Väl uppe på toppen av Brudaremossen är det dags för den sista nedförscyklingen mot parkeringen genom att köra MTB-banan över kullen. Följ Mountainbike-skyltningen så kommer du rätt och när du korsat grusvägen håller du bara vänster varje gång stigen delar sig så håller du dig kvar på Horse Whisperer som leder ner till parkeringen och slutet på turen.

Ride log för hela turen går att hitta här: