Lackarebäck Roller Coaster | GBG Wknd Warrior
top of page

Lackarebäck Roller Coaster

Den här turen passar perfekt för den som letar efter rolig och utmanande cykling både utför och uppför. Svårighetsmässigt passar turen en medelgod eller bättre åkare och det finns både flow och tekniskt krävande partier. Första tredjedelen består av Enduro inspirerad cykling vilket betyder att en större grusväg eller en enklare stig används för att klättra upp till starten på ett utförsparti av singletrack. Mittendelen är mer klassisk Göteborgs-stigcykling med varierande cykling och sen avslutas loopen med ett roligt utförsparti.

Rundan är inspirerad av en tur med samma namn från boken "Mountainbike kring Göteborg" men den är aningen ändrad för att få in ännu roligare stigar.

Turen börjar på parkeringen framför ÖIS-gården där det finns gott om gratisparkering. Ungefär mitt på parkeringen kommer man in på Bäckravinen Singletrack genom att köra mellan några stora stenblock. Följ den här stigen söderut tills den kommer ut på gång/cykelbanan precis innan vattenverket och håll då vänster för att klättra upp för grusvägen Access till Toppen. Håll höger när stigen delar sig och passera förbi den stängda väggrinden och trampa vidare ända upp till vändplatsen på toppen där du sedan håller höger om inhägnaden som ligger efter den korta men branta backen precis där grusvägen tar slut. Efter lite återhämtning är det nu dags för första utförskörningen som bjuder på rötter, flow, stenar och sedan lite mer rötter. Vi börjar med att följa första biten av Snorbromsen fram till en berghäll där Valle'e Noir tar av åt vänster ner för en off-camber rock-roller. Nu väntar ett parti med med några snabba svängar mellan tätt sittandes träd innan man kommer in i en bergsskreva som avslutas med ett tekniskt och tajt stenparti. När stenpartiet är parerat väntar en vänstersväng över en off-camper berghäll som är täckt med rötter som kan vara riktigt luriga när de är blöta. Efter off-camber biten svänger man höger för att fortsätta rakt ner för berghällen och väl nere i botten väntar en ordentlig catch-burm som hjälper dig att följa med stigen när den tar av åt vänster. Trampa upp fart igen för att tackla stenkistan som väntar för att ta sig över ett litet krön där det sen på baksidan väntar ett avslutande parti med riktigt härligt flow ner mot grusvägen Access till Toppen. Nu väntar åter uppförstrampning för att ta sig till början på nästa utförsstig och vi börjar med att följa Access till Toppen ungefär 2/3 innan vi håller höger in på stigen Toppen till Norra. Efter ett tag kommer man fram till Flow till Norra som vi håller höger på och följer några hundra meter innan Norra Långvattnet Singletrack viker av åt vänster. Följ Norra Långvattnet Singletrack till slutet där du kommer upp på toppen av en berghäll och inrunnet till en rak och brant rock-roller vilket är starten på nästa utförsparti.

Vi börjar med att följa stigen Flow till Norra till dess södra ände vilket tar oss utför rock-rollern och sen några härliga svängar innan stigen rätar ut sig. Efter en liten bit når vi slutet på Flow till Norra där man antingen kan ta ett drop-to-flat ut över gångvägen som vi ska korsa eller så håller man höger genom träden som står bredvid droppet för att få ett lättare alternativ. När gångvägen är korsad har man kommit in på Silvstedts Enduro och då väntar ett kort trampparti innan man når en bergsskreva som man ska ner igenom genom att antingen trixa sig förbi träden som står i botten av skrevan eller så håller man lite vänster och ducka under den utstickande trädgrenen för att rullar ner för skrevans vänstra bergvägg.

Svårighetsgrad:

Medel

Längd: 12,5km

Stigning: 408m

Nedför: 408m

Väl förbi den här passagen väntar några sköna svängar som man kan hålla bra fart genom för att få upp ett härligt flow. Efter gärdsgården håller man höger in på stigen Victoria Silvstedt 2 för att ta sig ner genom ytterligare en bergsskreva som den här gången är betydligt bredare och enklare att ta sig förbi. När skrevan är passerad väntar nytt flow ner mot slutet av stigen men var beredd på stenkistan som kommer några svängar efter bergsskrevan.

När Victoria Silvstedt 2 tagit slut är man klar med första delen av den här loopen och man håller vänster för att följa grusvägen Brovaktaregatan till Larssons Berg bort mot södra änden av Norra Långvattnet och starten på mittenpartiet av loopen. Väl framme vid sjön håller man höger ner förbi vindskyddet och följer stigen som viker av något åt höger för att klättra upp en bit på Victoria Silvstedt 1 för att ta sig till starten av Norra Långvattnet Strandslingan. Den här stigen går längs med östra stranden av Norra Långvattnet och man kan nästan hela tiden se vattnet genom träden under tiden man susar fram på en stig som ena stunden är flowig och härlig för att i nästa stund övergå i en teknisk klättring med rötter över hela stigen. Lite innan sjön tar slut övergår Norra Långvattnet Strandslingan till Rave Party Trail men det är bara att fortsätta på stigen tills man kommer ut på asfaltsvägen som leder ner till Delsjömotet. Nere vid motet håller man höger för att ta sig under motorvägen och vid nästa övergångställe håller man vänster för att runda pendlingsparkeringen och ta sig bort mot Delsjöns Golfbana. Jockes Osynliga går in i skogen till vänster precis innan man kommer fram till golfbanan och den här tar vi oss in på för att få cykla en rolig och teknisk stig som även bjuder på häftig utsikt över Göteborg efter ungefär halvvägs. Avslutningen på Jockes Osynliga går nerför en krävande sluttning med en del rötter innan man kommer ut på grusvägen Till Jockes som vi följer för att komma till starten på Jockes Hemliga. På Jockes Hemliga väntar först en del klättring men belöningen är sedan en lång och ihållande utförskörning med mycket flow och slutligen en avslutning genom en stenkista innan man åter kommer ut på en grusväg.

Nu har vi kommit längst bort på loopen och det är dags att börja ta oss tillbaka mot parkering genom att först följa grusvägen Access från Backmans Gatukök, sedan Backmans till Jockes och tillslut Till Jockes för att komma till Jockes Osynliga igen. Putta cykeln uppför den branta backen innan du hoppar på cykeln och trampar iväg för att köra Jockes Osynliga baklänges tills Singletrack Kallebäcks Källa tar av åt höger. Den här roliga och flowiga stigen avslutar mittendelen av loopen och det är nu dags att ta sig upp till Kallebäcks teknikpark genom att använda Cykelbana till RUAG för att ta sig till den sista utförsstigen på den här loopen. Efter en tung klättring når man starten på Elins Enduro Extended som även den börjar med lite klättring men när det väl börjar bära av utför väntar först en rolig och flowig del som sedan efter en tvär högersväng övergår i en teknisk och smal passage över en berghäll och sedan ner i en avslutande stenkista innan man kommer ner till Bäckravinen Singletrack. Nu återstår bara en lugn och enkel uppförsbacke för att ta sig tillbaka till parkeringen och slutet på loopen framför ÖIS-gården.

Ride log för hela turen går att hitta här: