delsjon-mtb-banan-extended

Stigning:

231m

Nedför:

Den här loopen bjuder på härligt varierande singletrack runt Brudaremossen och är perfekt för en kvällsrunda eller som del av en längre tur i Delsjöområdet. Svårighetsgraden är medel vilket betyder att alla från medel och uppåt kan njuta av rolig men ändå tekniskt krävande cykling.

Vi startar loopen från Brudaremossens parkering vilket betyder gratis parkering ifall man kommer hit med bil. Från parkeringens sydöstra hörn tar vi oss in på Mastrajd Nedre där vi vart om varandra får köra både singletrack och berghäll på vår väg ner till Stora Delsjön. När man kommit ut på grusvägen nere vid sjön blir det kort transportsträcka västerut för att komma till starten på Grävlingsstigen vilken viker av åt höger lite efter T-korsningen i hörnet av sjön. Grävlingsstigen börjar med en tekniskt krävande klättring tills man kommer ut på en grusväg som leder vidare upp till en radiomast. Här håller man vänster in på den första stigen som dyker upp och tar sig an den sista klättringen innan det är dags att få sin belöning. Belöningen kommer i form av rolig utförskörning på en stig som skiftar mellan flow och lite mer tekniskt utmanande där det finns gott om möjligheter till hopp och bra pump för att hålla uppe farten. Stigen tar slut nere vid asfaltsvägen som leder upp till Brudaremossen och vi håller hårt höger för att följa vägen en kort bit upp till Orienteringsklubbstugan och hästhagarna. Här håller vi vänster efter kättingsavspärrningen för att komma in på Stafettbanan med "Dödsbranten" som innehåller mestadels uppförsklättring på singletrack men på slutet får man ta sig ann "Dödsbranten" som är en brant berghäll som tar en ner till hästhagarna igen.

​Nu har vi gjort den första "Extended" biten och det är dags att fortsätta loopen längs med MTB-banan som går i skogen runt Brudaremossen. Vi kommer in på MTB-banan genom att följa grusvägen tvärs över det öppna området med Hästhagar som vi kommit ner till efter "Dödsbranten" och sen in på stigen som går in mellan träden åt vänster. Först följer vi MTB-banan förbi hagarna som sedan övergår till MTB-banan genom skogen när stigen delar sig i en Y-korsning och vi håller höger. Här kommer vi också få syn på den första skylten som säger "Mountainbike" och det är dessa skyltar som vi kommer följa för att hålla oss på MTB-banan. På sina ställen saknas så det kan va bra att hålla koll på kartan för att komma rätt men i de flesta fallen är det bara att följa den mest uppkörda stigen. MTB-banan har trevlig blandning mellan klättring, flow, utförskörning och teknisk utmaning för att passa de flesta cyklister och när man lärt sig hur den går kan man hålla bra fart i utförspartierna.

Efter man kommit uppför den branta backen på MTB-Banan genom skogen följer man skyltningen åt vänster in på Götteshreddet och kör den här en bit innan en ny skylt säger åt en att hålla höger in på Götteshredflowet. När man korsat den andra grusvägen har man kommit in på Götteflowet och när den tar slut håller man först vänster för att följa grusvägen en väldigt kort bit innan MTB-banan short track 2 svänger av åt höger och tar eb upp för en klättring med mycket sten på stigen. Väl uppe för backen håller man direkt vänster för att fortsätta MTB-banan short track 2 ner mot Härlanda tjärn där den sen övergår i MTB-banan short track som vi fortsätter på. Den här stigen är slut när vi kommit ut på stora grusvägen som leder till Brudaremossen och på stigen vi precis kört har vi fått forcera en hel massa rötter och stenar innan vi åter fick köra lite utförsåkning som började flowigt innan rötterna kom tillbaka och bjöd på den sista utmaningen innan stigen kom ut på grusvägen. Vi följer grusvägen några hundra meter mot Brudaremossen tills vi kommer fram till en stig som viker av åt vänster vilken vi svänger in på. Det här är stigen Downhill från Masten / MTB track climb och den leder ända upp till masten och bjuder på både en fysiskt samt tekniskt krävande klättring då den först innehåller en blandning mellan rötter och stenkista innan den övergår till berghäll blandat med singletrack.

När man väl kommit upp till masten har man lämnat MTB-banan för att ta den avslutande "Extended" biten på den här loopen som börjar med stigen Mastrajd. Förutom rolig cykling bjuder den här stigen på häftig natur med den kontinuerliga berghällen på toppen och alla björkar runt omkring men det kan också vara lite klurigt att följa stigen då den ibland svänger skarpt efter ett öppet berghällsparti. Sista tredjedelen av Mastrajd viker av ner mot Lilla Delsjön och här är det brantare och stigen har nu övergått i ren singletrack med gott om rötter och stenar så det gäller att hålla sig fokuserad för att komma ner kontrollerat till grusvägen där stigen slutar. Väl nere på grusvägen håller man höger och följer den här tills Mastrajd Nedre tar av åt höger upp i skogen. Det var den här stigen som vi började loopen med så det är bara att köra den här baklänges för att komma tillbaka till parkeringen och avslutningen på loopen.

Ridelog för hela turen går att hitta här: